امروز: ۱۷ تیر ۱۴۰۳
آخرین خبرهای ایران و جهان

کهگیلویه و بویراحمد به «چین» فروخته شد؟

آخرین اخبار , سیاسی تاریخ انتشار: ۰۲/۰۳/۳۰ بدون نظر  

اندازه فونت    
کهگیلویه و بویراحمد به «چین» فروخته شد؟

در حالی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اختیار واگذاری خط آهن یاسوج _گچساران به چین خبر می‌دهد که پیش از این اصرار دولت برای آبگیری سد چمشیر گچساران به دلیل فشارهای چینی‌ها به عنوان سرمایه‌گذار اصلی مطرح شد. ادعایی که «مدیر امور مطالعات سد چم‌شیر» نیز تلویحا آن را تایید کرد و گفت: «در پروژه چم‌شیر، حدود ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در چین وجود داشت که دولت چین به ایران باز نمی‌گرداند. در نهایت پولی که از بخشی از آن در چمشیر استفاده شد.»
به گزارش فرداد، «سید علی احمدزاده» استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگاران از تلاش برای سرمایه‌گذاری خارجی در خط آهن یاسوج_ گچساران خبر داد و گفت: با چینی‌ها وارد مذاکره شدیم تا برای احداث راه آهن یاسوج _گچساران به بنادر جنوبی کشور سرمایه‌گذاری کنند.
وی با بیان اینکه چینی‌ها از او برای شرکت در این کشور دعوت کردند، گفت: در سفر دولت به استان موضوع سرمایه‌گذاری چینی‌ها در راه‌آهن یاسوج مطرح و تضمین لازم به شرکت چینی داده می‌شود.
بنا بر این گزارش، اسفندماه سال گذشته بود که سد چمشیر گچساران با وجود تمام مخالفت‌ها و نقدهای مطرح شده، افتتاح شد. اصرار دولت برای آبگیری پنجمین سد کشور به دلیل فشارهای چینی‌ها به عنوان سرمایه‌گذار اصلی این طرح بود. ادعایی که مدیر امور مطالعات سد چم‌شیر نیز تلویحا آن را تایید کرد. میثم فاضلی، مدیر امور مطالعات سد چم‌شیر و کارشناس فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی وزارت نیرو در این خصوص و طی مصاحبه‌ای گفته است: «در پروژه چم‌شیر، حدود ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در چین وجود داشت که دولت چین به ایران باز نمی‌گرداند. در نهایت برای زنده شدن این پول توافق شد که چین از این پول به ایران وام دهد. یعنی از پول خودمان به خودمان! پولی که از بخشی از آن در چمشیر استفاده شد. البته به شرط آن‌که در این زمینه چین نیز یک طرف از پروژه باشد»
همچنین پیش از این «سید علی احمدزاده» از استقرا دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: پیگیر استقرار نمایندگی وزارت امورخارجه در استان هستیم و حتی امکانات آن از سوی استان تامین خواهد شد.
او افزود: وزیر امور خارجه با استقرار نمایندگی این وزارتخانه در استان موافقت کرده است و به یکی از معاونین دستور داده است که حتما این نمایندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شود. این نمایندگی در صادرات استان کمک بسیار شایانی به استان خواهد کرد و همچنین در پذیرش سرمایه گذاران خارجی در استان موثر خواهد بود.
به گزارش فرداد، شهروندان قراردادهای ایران و چین را همچون توافقنامه‌هایی می‌دانند که به ضرر کشور تمام شد و مردم به این قراردادها بدبین هستند. باید حق جامعه در دسترسی به اطلاعات مربوط به این قرارداد تا حد امکان فراهم شود؛ اگر این اتفاق رخ ندهد مردم حق دارند انتقاد کنند و نسبت به قرارداد کهگیلویه و بویراحمد و چین بی‌اعتماد باشند بنابراین لازم است مسئولان سیاسی و اقتصادی استان جزئیات آن را اطلاع‌رسانی و شفاف کنند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه